Rättviseförmedlingen fick chansen att forma modebranschen

Publicerad 21 september 2016

För ett år sedan fick vi chansen att utbilda Hope om hur företag kan arbeta med mångfald, normkritik och inkludering. Nu har det resulterat i deras nya könsneutrala kollektion Changes, som strävar efter att vidga samhällets könsnormer. Kollektionen är ett första steg av många i varumärkets långsiktiga mångfaldssatsning och vi ser framemot att följa det fortsatta arbetet.

Vi tog ett snack med vår Ordförande Seher Yilmaz om varför det är viktigt för företags affärsutveckling och hur hon hoppas framtiden ser ut för modebranschen.

Hur började ni och vad gjorde ni?

– Vi utbildade ledningsgruppen och medarbetarna. Dels i syfte att öka kunskapen om fördomar, diskriminering och normkritik, och dels för att skapa en gemensam utgångspunkt för det framtida arbetet. Vi gav också bevis för att mångfald är smart ur lönsamhets- och kreativitetsperspektiv samt diskuterade på vilket sätt det bidrar till att stärka arbetsgivarvarumärket. Som vanligt arbetade vi också konkret med lösningsfokusering och tittade på hur ett aktivt mångfaldsarbete kan se ut för just Hope. ”One size fits all” går inte att tillämpa i företags jämlikhetsarbete, utan varje organisation behöver hitta hur strävan efter mångfald kan ta sig i uttryck för dem.

Vilka var insikterna som utbildningarna gav?

– En av de tydligaste insikterna var att företaget missar säljmöjligheter genom att omedvetet osynliggöra vissa grupper. Det är inte en smart affärsstrategi.

Varför samarbetade ni med Hope?

– En av de saker vi arbetar med på Rättviseförmedlingen är synlig representation, tanken är att ”if you can see it, you can be it”. Där har modeindustrin en bra bit kvar i sitt arbete. Det finns många normer som omger branschen och som påverkar människors syn på sig själva. Jag tror att alla kan bli bättre och vi arbetar gärna med aktörer som vill vara med i förändringen till ett samhälle där människor känner sig inkluderade. Den viljan finns hos Hope och då är det roligt att få bidra med vår kunskap till deras arbete. Det som också kändes spännande var att få vara med i ett längre arbete som inte bara handlade om en enstaka kampanj, utan att påverka hela företagets strategi.

Vad hoppas du händer nu?

– Vi blir så stolta när vi ser konkreta resultat av våra insatser, här är Hopes kollektion ett sådant resultat som får mitt hjärta att ta ett extra skutt. Framöver hoppas jag att modebranschen blir bättre på att inkludera alla möjliga kroppar, inte bara framför kameran utan också på arbetsplatserna. Dessutom hoppas jag givetvis att fler företag inser att de borde inkludera jämlikhetsarbetet i sin affärsstrategi.

Vill ditt företag också göra affärer av jämlikhet, mångfald, normkritik och antidiskriminering? Spana in vår kurser eller maila info@rattviseformedlingen.se så kan vi skräddarsy ett erbjudande för era behov.